MODEL
ASSURE :
APLIKASI DALAM RANCANGAN PENGAJARAN
PENDAHULUAN
Model ASSURE boleh dijadikan panduan untuk
merancang penggunaan media dan teknologi dalam instruksi ( Heinich, Melinda,
Russell dan Smaldino, 1982, 1996 ). Model ASSURE adalah perkataan Inggeris yang
direka daripada huruf yang membawa maksud sesuatu itu iaitu pembelajaran pasti
akan berlaku.
Model
ini mempunyai enam langkah :
Rajah 1 : Model ASSURE
Perancangan Pengajaran dan
Pembelajaran
Reka bentuk pengajaran bilik darjah
melibatkan tugas guru merancang, memilih dan menilai media pengajaran. Bagi melaksanakan
tugas ini, guru boleh mengaplikasikan beberapa model yang sesuai.
Sesuatu pengajaran yang terancang rapi akan
menghasilkan pembelajaran yang berkesan. Pengajaran berasaskan media tidak
terkecuali memerlukan perancangan yang rapi dan tersusun. Perancangan yang
dimaksudkan ialah susun atur pengajaran agar pembelajaran dapat berlaku secara
berstruktur. Gagne ( 1985 ) menyatakan pembelajaran berlaku sebagai satu proses
yang berkembang secara berperingkat. Justeru itu penyampaian pengajaran perlu
disusun secara berperingkat – peringkat.
Peringkat
– peringkat berkenaan adalah :
1.
Tarik perhatian pelajar.
|
2.
Beritahu objektif pembelajaran.
|
3.
Cungkil dan kaitkan pengetahuan sedia ada
pelajar.
|
4.
Sampaikan isi pelajaran/ bahan pengajaran
dan pembelajaran.
|
5.
Bimbing pembelajaran pelajar.
|
6.
Uji penguasaan pembelajaran pelajar melalui
aktiviti.
|
7.
Beri maklum balas tentang penguasaan
pembelajaran pelajar.
|
8.
Taksir pencapaian pelajar.
|
9.
Tingkatkan ingatan dan pemindahan
pembelajaran
|
Model ASSURE dapat membantu guru merancang
pengajaran secara memanfaatkan penggunaan media. Menurut Smaldino, Russell,
Heinich dan Molenda ( 2005 ) model ini merupakan prosedur atau panduan untuk
merancang dan menguruskan sesuatu courseware yang mengambil kira media dan
teknologi. Ringkasnya, model ini menekankan pembangunan courseware yang sesuai
di bilik darjah.
PELAKSANAAN MODEL ASSURE DALAM
PENGAJARAN
PENGENALAN
Saya mengajar di sekolah yang terletak di kawasan luar bandar, Gred B.
Jumlah murid di sekolah saya ialah 100 orang termasuk murid prasekolah. Saya
merupakan guru yang dipertanggungjawabkan mengajar matapelajaran matematik bagi
murid tahun 1 Pandai. Murid saya berjumlah 10 orang tersebut mempunyai masalah
dalam menguasai kemahiran asas 3M tahap sederhana.
Oleh itu saya berpendapat rekabentuk model
Assure sangat sesuai untuk digunakan dalam proses merancang pengajaran dan
pembelajaran ( p&p ). Pemilihan model ini dapat membantu saya merancang
pengajaran dengan rapi dan tersusun
supaya p&p berlaku dengan tersusun dan menghasilkan pembelajaran yang
berkesan di kalangan murid – murid saya.
LANGKAH – LANGKAH PENGAJARAN MODEL
ASSURE
1. A – Analyze learners ( menganalisis pelajar )
Langkah pertama yang perlu saya lakukan ialah
menganalisis setiap murid di dalam kelas 1 Pandai supaya saya dapat mengenali
dan memahami tahap pengetahuan, pengalaman sedia ada dan gaya pembelajaran
mereka.
Saya
telah menganalisis ciri – ciri umum seperti jantina, bakat, gaya pembelajaran,
budaya, latar belakang keluarga dan taraf ekonomi keluarga murid saya. Ciri –
ciri umum yang saya perlukan ini saya perolehi semasa sesi suai kenal antara
guru dan murid pada minggu orientasi murid tahun satu di awal sesi
persekolahan.
Selain itu, maklumat – maklumat yang
diperlukan telah diperolehi melalui proses p&p, temubual dengan ibu bapa
dan penjaga, guru kelas dan guru matapelajaran yang lain.
Antara ciri – ciri yang
diperolehi ialah :
1.
Tingkahlaku dan emosi
Cepat bosan terhadap pelajaran, malas,
pasif dan terlalu merendah diri.
2.
Sosial
Selalu ponteng sekolah, pendiam
3.
Kesihatan
Tidak mementingkan kebersihan dan
penampilan diri
4.
Kesediaan belajar
IQ rendah, tidak mendapat pendidikan awal (
prasekolah atau tadika ), tidak bersedia
untuk belajar.
Selepas melalui proses mengenali ciri – ciri
murid saya ini, secara tidak langsung telah membantu saya memilih media,
teknologi dan kaedah yang sesuai untuk mereka. Pada peringkat permulaan adalah
perlu untuk saya melakukan ujian diagnostik
untuk mengenal pasti dan mengelaskan mereka mengikut kemahiran atau tahap
penguasaan mereka menerima kemahiran dan pelajaran mahupun strategi – strategi
yang boleh digunakan semasa merancang p&p.
2. S –
State objective ( menyatakan objektif pengajaran )
Langkah berikutnya adalah menentukan objektif ataupun
hasil pembelajaran yang ingin dicapai yang boleh diambil dari sukatan pelajaran
yang dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Objektif pengajaran yang
ingin dicapai sangat penting dinyatakan supaya saya dapat menetapkan apa yang
harus murid saya dapat daripada ‘courseware’ yang digunakan serta dapat melihat
perubahan tingkah laku yang akan berlaku sepanjang proses p&p. Berdasarkan latar belakang dan pengetahuan
sedia ada murid, saya telah menentukan objektif pengajaran iaitu murid saya
dapat menyatakan kuantiti melalui perbandingan banyak atau sedikit, sama banyak
atau tidak sama banyak dan lebih atau kurang. Dengan adanya objektif ini saya akan mengemukakan soalan secara lisan
ketika sesi p&p sedang dijalankan dan menilai samada objektif ini tercapai
apabila selesainya p&p melalui latihan dalam lembaran kerja dan aktiviti
berkumpulan. Saya mengenalpasti
bahawa murid saya telah pun menguasai kemahiran membaca dan menulis dengan baik
supaya aktiviti dapat dijalankan dengan lancar. Selain daripada itu
penyataan objektif yang jelas juga dapat memastikan aplikasi yang dibangunkan
mempunyai hala tuju yang terpimpin serta menepati kehendak. Kenyataan ini turut
disokong oleh Nicholson ( 1996 ) di dalam artikelnya yang menyatakan bahawa
penetapan objektif bagi sesuatu ‘courseware’ amat perlu bagi keberkesanan ‘courseware’
yang digunakan. Rasionalnya, objektif pengajaran amat penting kerana ia memberi
panduan kepada guru cara untuk menjalankan aktiviti p&p dan memilih media
yang paling sesuai bagi setiap aktiviti yang dijalankan.
3. S –
Select method ( memilih kaedah, media dan bahan sumber pengajaran )
Bagi langkah ketiga, saya perlu memilih kaedah, media dan
bahan yang bersesuaian dengan kemahiran yang hendak diajar. Kaedah yang
digunakan mestilah bersesuaian dengan ciri – ciri murid, gaya pembelajaran,
pengetahuan sedia ada dan objektif. Tidak terkecuali faktor yang perlu diambil
kira ialah keupayaan kumpulan murid. Pemilihan bahan sumber atau media yang
merujuk kepada isi kandungan pelajaran juga harus saya hasil, pilih atau
ubahsuai.
Berdasarkan
ciri – ciri murid yang disebutkan, saya memilih kaedah pembelajaran masteri di
mana murid saya perlulah menguasai satu - satu kemahiran. Pada peringkat ini
murid saya telah mengetahui konsep himpunan objek atau kumpulan banyak dan
sedikit berdasarkan pengetahuan sedia ada dan pengalaman harian mereka. Kebiasaannya
murid yang kurang berminat atau mempunyai latar belakang yang tidak pernah
mengikuti pendidikan formal di peringkat prasekolah, saya memilih media yang
boleh merangsang pembelajaran dan menarik minat seperti permainan membentuk
kumpulan murid lelaki dan perempuan.
4. U –
Utilize media and materials ( menggunakan media dan bahan )
Berdasarkan ASSURE, terdapat 5 prinsip bagi menggunakan
media iaitu ‘preview’ media, memastikan media yang digunakan tidak bermasalah,
mengenalpasti lokasi, pelajar dan media yang akan digunakan mampu memberi
pengalaman baru kepada murid. Oleh itu
saya menggunakan alat pembilang dan bahan maujud di mana murid saya dapat
memegang dan menggunakan dengan baik. Bahan
maujud dan alat pembilang saya mempunyai warna yang terang, menarik perhatian
selamat dan mudah serta dapat digunakan secara optimum. Walaubagaimanapun,
penggunaan media perlu mengambil kira kos dan waktu pengajaran. Pembelajaran secara interaktif juga boleh
saya gunakan sebagai alternatif dengan menggunakan media pengantarnya ialah
komputer riba dan LCD yang telah dibekalkan bersama CD oleh kementerian.
5. R –
Require learner participation ( memerlukan penglibatan pelajar )
Salah satu daripada aliran falsafah pendidikan yang
diperkenalkan oleh John Dewey pada awal 1900 ialah pembelajaran berpusatkan
murid yang mampu merangsang minda dan tingkah laku murid. Antara aktiviti
pembelajaran yang berpusatkan murid memerlukan tindakbalas murid seperti kuiz,
latih tubi dan projek atau pembentangan di dalam bilik darjah. Ciri Model ASSURE yang saya gunakan
seterusnya ialah dengan melibatkan murid saya dalam aktiviti secara kelas dan
kumpulan iaitu aktiviti melukis objek banyak atau sedikit, lebih atau kurang
dan sama banyak atau tidak sama banyak di atas kertas mahjong. Aktiviti ini
memerlukan murid saya berbincang dan berinteraksi sesama sendiri mengikut
kreativiti gambar yang hendak dilukis. Secara automatiknya ini menanamkan sifat
ingin berlumba antara satu sama lain dan meningkatkan daya keyakinan diri di
kalangan murid selain dapat bekerjasama dan memainkan peranan masing – masing
dalam kumpulan. Oleh itu saya amat bersetuju dengan Smaldino et. Al.2005
yang mengatakan bahawa pembelajaran yang efektif adalah pengajaran dan
pembelajaran yang melibatkan aktiviti dan kemahiran murid yang mendorong ke
arah mencapai objektif pembelajaran. Pembangunan ‘courseware’ yang kreatif dan
mampu melibatkan murid secara aktif secara tidak langsung dapat memupuk budaya berfikir di kalangan
murid.
6. E –
evaluate and revise ( penilaian dan pengubahsuaian )
Penilaian dan pengubahsuaian ‘courseware’ boleh dilakukan
setelah selesai pengajaran untuk mendapat maklum balas dari murid dan
keberkesanan penggunaannya. Penilaian
keberkesanan p&p dan tercapainya objektif pengajaran dapat saya perolehi
semasa aktiviti sedang dijalankan dan hasil kerja serta latihan lembaran kerja
yang diberi di mana murid saya dapat menjawab dengan betul terhadap soalan –
soalan yang diberi samada secara lisan atau bertulis dan pemerhatian saya sepanjang p&p. Saya juga boleh membuat pengubahsuaian
dalam penggunaan bahan yang digunakan dengan cara mempelbagaikan bahan maujud
atau sumber yang mudah didapati di kawasan dan persekitaran kelas atau
sekolah. Aktiviti yang boleh saya
gantikan jika terdapat kekangan dari segi masa atau cuaca ialah membuat
tunjukcara perbandingan kuantiti banyak atau sedikit, lebih atau kurang dan
sama banyak atau tidak sama banyak di hadapan kelas. Dengan mengadakan sesi refleksi bersama murid
dapat memastikan dan mengenalpasti kelemahan pengajaran atau media supaya dapat
membuat penambahbaikan sesi p&p pada masa akan datang.
Walau bagaimanapun terdapat beberapa aspek yang harus
difikirkan seperti yang disarankan oleh Yusup ( 2006 ) :
a. Adakah objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai
?
|
b. Adakah alat / bahan media yang digunakan membantu
proses pengajaran dan Pembelajaran ?
|
c. Adakah ke semua pelajar menggunakan alat/ bahan
media dengan cara yang betul ?
|
d. Adakah suasana pembelajaran terhasil selesa dan
kondusif ?
|
e. Adakah peluang pemerhatian atau kemahiran individu
diberi ?
|
Proses penilaian ini sebenarnya berlaku sebelum, semasa
dan selepas menghasilkan dan menggunakan ‘courseware’ atau media atau bahan
yang mana ia benar – benar sesuai dengan pelajar dan mengetahui tahap
penguasaan murid terhadap kemahiran yang dipelajari serta dapat mencapai
objektif pengajaran dan pembelajaran guru.
Bagi saya menilai dan menyemak semula bahan itu sangat
perlu kerana saya bukan sahaja dapat mengenalpasti kekuatan bahan tersebut
malah boleh memperbaiki kelemahan itu sehingga ia sesuai digunakan dalam
p&p.
KESIMPULAN
Model ASSURE mempunyai asas yang sangat kukuh untuk
digunakan dalam merancang sesi pengajaran dan pembelajaran. Model ini bukan
sahaja member panduan kepada guru malah setiap ciri yang terkandung dalam
ASSURE boleh mengubah persepsi pelajar terhadap proses p&p yang selalu
dianggap membosankan.
Sekiranya ciri – ciri model ASSURE ini diaplikasikan
sepenuhnya, saya yakin bahawa murid akan sentiasa tertunggu – tunggu pengajaran
guru yang selanjutnya. Proses penyampaian maklumat oleh guru juga akan menjadi
lebih mudah, menarik dan berkesan. Daripada tugasan yang telah saya terima dan
selesaikan, saya telah memperoleh pelbagai pengetahuan mengenai kebaikan model
reka bentuk pengajaran ASSURE.
Antaranya, sebelum memulakan sesuatu sesi pengajaran,
seseorang guru perlu terlebih dahulu menganalisis muridnya. Perkara inilah yang
sering terlupa atau terabaikan oleh guru – guru di sekolah pada masa sekarang.
Langkah menganalisis murid sangat penting kerana dari situ seseorang guru dapat
mengetahui keupayaan muridnya serta ciri – ciri yang terdapat pada dirinya. Hal
ini seterusnya dapat membantu guru merancang cara – cara atau strategi –
strategi pengajaran agar tiada seorangpun muridnya yang tercicir daripada
beroleh ilmu.
Selain daripada itu, model reka bentuk pengajaran ASSURE
amat menekankan kepentingan penggunaan bahan sumber dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran. Hal ini adalah kerana, bahan sumber dapat menjadikan sesuatu
proses pengajaran guru menjadi lebih menarik, berkesan, dan member kelainan
agar murid tidak merasa cepat bosan. Keenam – enam langkah yang terdapat dalam
model ASSURE adalah sangat penting dijalankan oleh dalam setiap pengajaran
hariannya.
Penggunaan model reka bentuk pengajaran ASSURE adalah
lebih baik berbanding model - model yang
lain kerana ianya lebih lengkap dan bersistematik. Selain daripada itu
pengajaran guru akan menjadi lebih baik dengan adanya perbincangan bersama
rakan sejawat akan membantu proses perkembangan di kalangan murid sekolah.
No comments:
Post a Comment