RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
(Tanpa Program LINUS - Numerasi)
Mata Pelajaran dan Kelas : Matematik Tahun Satu Damai
Tema / Tajuk : Nombor Bulat Hingga 100
Masa : 60 minit
Standard Pembelajaran : 1.1 (i) (a), (i)(b), (i)(c)
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
Menyatakan kuantiti secara
a. Kumpulan yang mempunyai banyak dan sedikit objek.
b. Membandingkan dua kumpulan secara padanan.
c. Pola berlainan dengan menggunakan dua kumpulan objek.
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran:
· Membezakan dua kumpulan objek banyak atau sedikit.
o Di luar bilik darjah
o Objek yang disediakan
o Kad gambar.
· Membuat padanan objek yang berbeza dari segi bentuk, warna dan saiz.
· Membina kumpulan objek dengan susunan objek yang pelbagai.
Elemen Merentas Kurikulum (EMK):
· Kreativiti (pelbagai pola) pemerhatian, membanding, membeza dan memadan.
· Alam sekitar (pokok bunga).
Bahan Bantu Belajar:
Alat pembilang (Sida, guli, kerusi), tumbuhan dan objek sekeliling sekolah. Lembaran kerja.
Penilaian pengajaran dan pembelajaran:
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.
Refleksi:
5 daripada 36 murid yang belum mencapai objektif pembelajaran akan dibimbing dalam kelas akan datang.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
(Berserta Program LINUS - Numerasi)
Mata Pelajaran dan Kelas : Matematik
Tema / Tajuk : Tambah
Masa : 60 minit
Standard Pembelajaran : 2.1 (i), (ii) dan (iii)
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
a. Menyatakan pasangan nombor bagi kumpulan objek yang diberi.
b. Menyebut nombor bagi jumlah objek pasangan kumpulan yang diberi
c. Membina kombinasi dua nombor bagi jumlah objek yang diberi.
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran:
Murid Perdana
· Perbincangan mengenai:
o Dua kumpulan objek
o Bilangan dua kumpulan objek yang disatukan
o Kad gambar yang menunjukkan dua kumpulan objek.
· Murid membina dua kumpulan objek dan menyebutkan jumlahnya.
· Murid bina kombinasi dua nombor berdasarkan satu kumpulan objek.
Murid LINUS (Numerasi)
· Soaljawab mengenai nilai lebih satu daripada suatu nombor
o Seorang murid masukkan sebiji bola ke dalam bakul.
o Soaljawab mengenai bilangan bola yang ada dalam bakul
o Masukkan lagi sebiji bola ke dalam bakul.
(aktiviti berterusan untuk bilangan yang lain pula)
· Bimbing murid menyebut lebih satu adalah nombor yang berikutnya.
· Tunjuk dan sebut nombor lebih satu adalah nombor berikut berdasarkan garis nombor.
Elemen Merentas Kurikulum (EMK):
· Kreativiti (membina kumpulan objek, kombinasi dua nombor bagi satu kumpulan objek)
· Perbendaharaan kata merujuk situasi tambah.
Bahan Bantu Belajar:
Alat pembilang (Cip plastik, pensel, blok asas), kad gambar. Kad garis nombor.
Penilaian pengajaran dan pembelajaran :
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.
Refleksi:
90% murid mencapai objektif pembelajaran. Murid yang belum menguasai dibimbing melalui aktiviti pengukuhan.
Bidang :
Sukatan dan Geometri
Tajuk :
Panjang
Standard Kandungan :
Murid dibimbing
untuk:
Menggunakan unit relatif untuk mengukur
panjang.
Standard Pembelajaran :
Murid berupaya untuk:
(i) Membuat pengukuran objek menggunakan unit
bukan piawai.
Masa: 60
minit (2 waktu)
Fasa
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
Komunikasi
|
||||||||
1. Persediaan
Pemerhatian
dan Analisis
|
1. Murid diminta mengeluarkan
Kotak pensel dan pemadam, kemudian
letakkan di atas meja.
Contoh 1:
Kotak pensel
Pemadam
|
i.
Apa yang dapat anda lihat?
ii. Ceritakan secara lebih lanjut
tentang kotak pensel dan
pemadam kamu?
iii. Letakkan pemadam selari
kedudukannya dengan kotak
pensel seperti contoh 1.
Bincangkan hasil pemerhatian.
|
||||||||
2. Imaginasi
Penjanaan
Idea
Sintesis Idea
|
1. Murid diminta menganggarkan
jumlah pemadam yang diperlukan
supaya sama panjang dengan kotak
pensel.
Berapakah pemadam yang diperlukan
supaya sama dengan panjang kotak pensel
Guru menerangkan sebab
hasil jawapan yang berbeza
|
i. Cuba anggarkan berapa banyak
pemadam yang diperlukan
supaya sama panjang dengan
kotak pensel?
ii. Mengapakah kamu
menggunakan cara tersebut?
iii. Mengapa jawapan kamu berbeza
dengan kawan kamu?
|
||||||||
3. Perkembangan
Penambahbaikan
Menilai
|
1. Murid mendengar penerangan
daripada guru mengenai istilah
panjang.
2. Murid ditunjukkan cara mengukur
objek
dengan betul.
3. Bahagikan murid kepada kumpulan
kecil. Setiap kumpulan diberikan 3
objek. Ukur panjang objek
menggunakan pemadam.
Contoh:
Buku teks, pensel dan
kotak pensel.
|
i. Mengapa kita perlu mengukur
bermula dari hujung kotak pensel?
ii.Gunakan 3 objek yang diberi.
Ukur dan bandingkanjawapan
dengan rakan kamu.
|
||||||||
4. Tindakan
Pelaksanaan
Amalan
berterusan
|
a. Murid diminta menyelesaikan
latihan
m/s 41 dan 42
b. Bincangkan hasil kerja murid.
|
i. Selesaikan tugasan yang
diberi.
|
Pentaksiran
a. Berdasarkan kepada keupayaan murid menjawab soalan dalam
buku latihan dan aktiviti,
murid memahami
cara mengukur sesuatu objek dengan teknik yang betul.
b. Murid boleh menggunakan pengukur yang sama untuk
mengukur objek yang berlainan.
c. Murid boleh menggunakan pengukur yang berlainan untuk mengukur
objek yang sama.
Nilai dan Sikap
1. Terapkan sifat bekerjasama ketika melakukan aktiviti
kumpulan.
2. Murid berani memberikan pendapat melalui aktiviti
perbincangan.
No comments:
Post a Comment